Interventia in comunicare cu ajutorul sistemului PECS

Despre PECS ( The Picture Exchange Communication System ) credeam ca se refera strict la folosirea imaginilor si cam atat. De fapt , mai pe romaneste spus, sistemul de comunicare prin intermediul schimbului de imagini, inseamna o pregatire speciala si participarea , cel putin initial, a doua persoane care sa lucreze cu individul in acelasi timp. In general nu este recomandat sa folosesti PECS daca nu ai o pregatire in acest domeniu. Cum PECS inseamna imagini pana la urma, si cum este foarte dificil sa faci totul ca la carte … poti folosi fotografii oricand cand sunt necesare si mai ales cand ajuta. Pentru a evita o confuzie intre ultimele doua afirmatii, iata cum functioneaza programul PECS, asa cum a fost el conceput in 1985.

1. Cum sa comunicam: In prima faza copilul invata ca poate obtine ceea ce doreste daca da adultului imaginea acelui lucru. Un adult va tine obiectul dorit de copil, iar un altul va sta in spatele copilului ajutandu-l sa ia fotografia si sa i-o dea primului. De mentionat ca in aceasta faza copilul nu are in fata sa decat o singura imagine. Asadar, el doar se invata cu ideea de a da o fotografie in schimbul a ceea ce isi doreste.

2. Distanta si perseverenta: In cea de a doua faza copilul invata sa fie mai persistent privind incercarea de a comunica. Fie imaginea se va afla la distanta si subiectul va trebui sa mearga sa o ia, fie aceasta va fi in fata lui doar ca obiectul dorit va fi deplasat din ce in ce mai departe, astfel ca individul sa invete sa persevereze atunci cand isi doreste ceva.

3. Discriminarea : Din acest punct copilul va avea de ales dintre doua fotografii. El va trebui sa i-o dea adultului pe aceea care arata obiectul dorit. De obicei cea de a doua imagine este a ceva ce subiectul nu-si doreste, ceea ce il poate face sa inteleaga ca nu este nevoie sa se mai uite la variante. Adultii il vor ajuta in acest sens.

4. Structura propozitiei: Acum copilul va invata cum sa formeze o propozitie. Imaginea a ceea ce isi doreste este pusa alaturi de una pe care scrie ”Vreau”. El va trebui sa i le dea adultului din fata sa in ordine –  intai imaginea ”Vreau” si apoi cea a elementului dorit. Adultul va spune cu voce tare cuvintele. In aceasta faza unii copii cu autism au inceput sa scoata primele sunete sau cuvinte.

De mentionat este faptul ca un curs special de PECS te invata cum sa ajuti copilul in a folosi adjective sau alte cuvinte care sa dezvolte propozitia din acest punct.

5. Raspunsul la intrebari: Copilul este invatat sa raspunda la intrebarea ” Ce vrei? ” folosind caietul sau imaginile PECS. (Caietul este format din toate imaginile folosite deja sau, de ce nu, unele noi.) In general, putini isi dezvolta vorbirea in acest punct. Asta nu inseamna ca ei nu vor vorbi mai tarziu sau niciodata sau ca acest program nu trebuie continuat.FullSizeRender-1-1

Unii specialisti recunosc ca folosirea PECS este importanta mai ales in cazul celor care nu sunt interesati sa comunice verbal. Acest program ii poate face totusi, sa faca pasi importanti in comunicarea de orice fel – faptul de a da unui adult imaginea cu ceea ce isi doreste este o realizare importanta pentru un individ care nu a aratat niciodata interes pentru ceva. Asfel incepe interactiunea si realizeaza importanta comunicarii. Urmatorul pas poate fi de multe ori deschiderea spre verbalizare.

 

Sfaturi pentru utilizarea imaginilor:

  1. Identificati cuvintele care ar putea fi folosite pentru prima data. Asta inseamna sa stiti mancaruri, bauturi, activitati, jucarii sau carti preferate. Deseori sunt incluse si cuvintele necesare la gradinita sau scoala. Toate fotografiile vor fi puse intr-un album pentru putea fi folosite tot timpul si pentru a exista o evidenta.
  2. il_340x270.1045340517_1ap3    2. Urmati-l si urmariti-l! Asteptati pana cand copilul isi va exprima interesul fata de ceva. Atunci este momentul ideal de a folosi o fotografie. O puteti pune in fata copilului in timp ce se joaca sau are alta activitate. Cereti sa va jucati si voi cu obiectul dorit de copil. Fiti pregatit ( al doilea adult ) sa promptati copilul sa foloseasca imaginea atunci cand isi doreste obiectul inapoi.
  •       3. Lasati-l sa aleaga! Daca subiectul are un grad de dezvoltare care permite aceasta varianta, puteti extinde posibilitatea lui de a alege intre mai multe variante. In plus, cu timpul, el va putea fi capabil sa-si caute singur imaginile.

 

            Cand nu folositi PECS (deci nu aveti pregatire in domeniu) si folositi doar … imagini.

cadburyheadphonejpg-26897a3455f7f80d

  • Puteti pune imagini cu obiecte in diferite locuri din casa. Pe frigider ati putea lipi fotografii cu bauturi sau mancare sau pe usa de la toaleta puteti avea poze care sa arate cum se spala mainile .
  • Nu-i lasati jucariile in locuri accesibile, in schimb plasati fotografii cu acestea la indemana.
  • Folositi limbajul vorbit permanent in timp ce sunt utilizate imaginile. Dezvoltati-l cu ajutorul cuvintelor care sa ”imbrace” obiectul, cuvinte precum ”mai mult”, ”de baut”, ”de mancat”, ”rece”, ”gustos”, ”frumos” etc.

 

Studiu: Efectele PECS asupra copiilor cu autismAmerican Journal of Speech-Language Pathology, May 2010, Vol. 19, 178-195. doi:10.1044/1058-0360(2010/09-0022)

History: Received March 19, 2009; Revised June 30, 2009; AcceptedJanuary 25, 2010 )
Studiul s-a desfasurat intre 1994 si 2009, pe grupuri formate din mai multi subiecti, dar si din subiecti singulari. Au fost realizate 8 experimente pe grupuri de subiecti singulari (18 participanti). In plus, din acest studiu au facut parte 3 grupuri alcatuite din 95 de participanti (PECS) si 65 de participanti pentru alte metode de interventie.

Rezultatele au aratat ca sistemul PECS promite, dar ca inca nu exista dovezi clare ca ar ajuta comunicarea la copiii cu varste intre 1 si 11. Ca rezultat pozitiv a fost mentionat castigul in comunicare, de la mic un grad mic pana la moderat. Castigul in comunicare verbala a fost de la mic la negativ.

Concluzii: In urma studiului au fost indentificare ingrijorari asupra intretinerii si generalizarii informatiilor. Etapa a IV-a a fost considerata importanta pentru influentarea rezultatelor studiului.

 

Nota: Personal nu am acceptat utilizarea acestui sistem intrucat consider ca, in cazul lui Stefan, ar fi ingreunat exprimarea verbala. Mai exact s-ar fi invatat ca se poate si asa si s-ar fi … relaxat prea mult. De asemenea nu sunt de acord cu acest sistem pentru ca … limiteaza si pentru ca forteaza. Chiar si asa, sunt convinsa ca exista cazuri unde functioneaza cu succes.

Materialele PECS pot fi foarte scumpe daca le cumparati de pe site-uri specializate. Puteti alege sa folositi imprimanta de acasa si sa laminati. Un astfel de aparat costa putin peste 100 – 150 de lei. Daca mai puneti si colile speciale mai adaugati 25 de lei.

 

Blog at WordPress.com.

Up ↑

Actually Autistic Blogs List

A list of blogs by Autistic adults

The other side

Blogging on autism and art.

%d bloggers like this: