Despre igiena somnului si cateva aplicatii importante pentru sistemul nervos

In urma cu o saptamana scriam un articol despre cauzele care ar putea duce la tulburarile de somn ale persoanelor cu autism ( articolul poate fi citit dand click AICI) si asa mi-am amintit de un material pe care intentionez sa il scriu de foarte multa vreme – cam de prin mai, cand a avut loc conferinta Autism Hope. Timp de o saptamana, cate 8 ore zilnic, am avut acces live la toate discutiile dintre profesionisti. De fapt a fost vorba mai degraba de niste interviuri, din care personal am invatat destule. Atunci am aflat ca exista o igiena a somnului si ca ea poate, uneori, sa duca la o scadere drastica a numarului orelor nedormite pe timp de noapte.

alexAlex Domain, fondatorul Advanced Brain Technologies si co-fondatorul programului Sleep Genius a vorbit in cadrul conferintei despre cele mai importante elemente ce pot face diferenta. In urma unor cercetari desfasurate de trei generatii ale familei sale, s-a ajuns la concluzia ca sunetele, lumina si temperatura din camera sunt intr-o stransa legatura. Si nu doar ele.

Pentru inceput trebuie avuta in vedere temperatura camerei, care trebuie sa fie sub 20 de grade. De atat este nevoie pentru un somn odihnitor.

Schimbarea orei este de asemenea de luat in calcul, aceasta trebuind facuta cu o noapte inainte. Asa, va exista o ora de somn in plus si trecerea la ora noua nu va fi una dificila. Poate suna banal, dar inclusiv salteaua sau asternuturile pot face o diferenta considerabila.

Pe langa astea, o parte vitala a igienei somnului este rutina, ceea ce inseamna predictibilitate – foarte importanta, mai ales ca persoanele cu autism devin anxioase odata cu apropierea orei de culcare. Pentru inceput trebuie setate si respectate orele de culcare si de trezire. Aceste elemente duc intr-un timp nu prea lung la reglarea ritmului circadian sau, mai pe scurt, ritmului biologic intern. Alex Doman afirma foarte clar ca somniferele nu ar trebui sa fie luate in calcul intrucat acestea au , in timp, efecte secundare precum dependenta, pierderea auzului mai devreme decat ar fi de asteptat, afectarea concentrarii, boli de inima si lista poate continua.

Ideal este ca inainte cu doua ore de ora de culcare toate dispozitivele electronice sa fie inchise – indiferent ca vorbim de computer, tableta, telefon sau televizor. Lumina pe care ecranul acestora o emana nu face altceva decat sa suprime productia de melatonina cu 30%  si, deci, sa alunge somnul.  Ganditi-va cat inseamna asta in cazul unei persoane care are deja probleme cu somnul. Urmeaza o scadere a intensitatii luminii si crearea unui mediu ambiant somnului. In tot acest timp o muzica linistitoare este mai mult decat recomandata.

Aplicatia ”Listening Program”, folosita de peste 20 de ani, este una globala – importanta pentru diminuarea stresului, anxietatii, stimularilor si, cel mai important, sustinerea unei bune functionari ale sistemului nervos. Timpul a demonstrat ca acest program imbunatateste somnul si, odata cu asta, duce la o mai buna ”functionare” a individului cu dificultati. Toti care folosesc ”Listening Program” afirma ca momentele ideale de aplicare sunt dimineata si seara. Cu toate astea, nu este nici interzis si nici exclus ca beneficiile acestui program sa apara daca este folosit in timpul zilei. Mai jos aveti doua filmulete in care vi se vor explica mai pe larg aceste efecte.

 

O alta aplicatie este Sleep Genius. Cercetarile de peste doua decenii au aratat ca acest program muzical antreneaza creierul pentru a fi gata de somn, trecand natural prin fiecare etapa a acestuia, trezirea fiind una blanda. Aplicatia costa 5 euro (o gasiti AICI) a fost dezvoltata de experti in neurologie, muzica, sunete si tulburari ale somnului, aceiasi care fac cercetari si le sunt alaturi astronautilor de la NASA. Sleep Genius nu este in nici un caz un suntet alb, despre care creatorii programului spun ca este foarte daunator sanatatii. De asemenea Sleep Genius exista si pentru bebelusi. Mai multe despre Sleep Genius gasiti mai jos:

 

 

 

Sursa Foto: https://alexdoman.com/about/

 

25 Octombrie 2017

Advertisements

Blog at WordPress.com.

Up ↑

%d bloggers like this: